vineri, 2 iulie 2010

Ocupaţii vechi

Preambul.

Mea culpa.
Cînd scriu aici, nu o fac neapărat ca literatură, cît întru terapie. Aceea prin cuvînt. Exprimat.
De aceea nu iau foarte des la refec ceea ce scriu iniţial, au bout du soufle - vorba cineastului.
Fac acum o excepţie. Sesizasem eu că descrierea atmosferei din vagonul de metrou înnebunit are lacune. Că pricep eu, dar nu şi cititorul. Dar pînă să completez, omisiunile s-au legat de alte ale vieţii...


Citeam într-o carte asupra sentimentului de vinovăţie că învinuirea (mai exact, degeaba) este o tare veche îndeletnicire sub soare.
N-aş nega, dar cu siguranţă simt envoia să circumscriu aşa manevră în aceea, mai largă, a tentativelor (atît de des reuşite - c-altfel nu ar fi întreprinse!) de manipulare.
În focul zăpăcelii din vagon, domnul cu dor de telefonat la 112 a tras repede invitaţia mea de a telefona autorităţilor pe ideea că eu sînt de acord cu starea de lucruri de acolo, din garnitura unde mecanicii îşi bat joc de sute de oameni. Ca să întărească efectul, să mă dea gata, a adăugat, doct (în ale manipulării): "Uite, acolo (pe un scaun în preajmă, n.M.O.) e o femeie gravidă. O ajuţi dumneata, dacă naşte aici??"
Frumos.
Aici sportul abaterii atenţiei este cuplat cu a-ţi arunca în braţe o sarcină imposibilă. Inconştientul nostru este deseori neatent la prstidigitaţie, mai exact nu admite, cum spunea filozofu', că alde cunoaşterea noastră e fragmentară. Adică nu le poţi şti pe toate - chit că în mahala ăsta e păcat mare...
I-am explicat omului că nu o voi ajuta, deoarece nu mă pricep.

Un altul, explodează brusc (pleonasmul este voit) că el pierde trenul! De vină fiind tot mecanicii, Metrorex, agenturile străine şi petele solare numeric în creştere. El nu, că nu a catadixit să plece mai devreme un pic de acasă, cum se face în cazul tipilor respectuoşi cu Realitatea. Şi ale ei inerente accidente de timp.
Nu spune chestia asta, că doar nu e fraier să-şi asume responsabilitatea. Nuuu, o zvîrle, acea responsabilitate, altora. El pesemne în viaţa curentă îşi asumă alte r., care nu-l privesc de fapt.

Un comentariu: