miercuri, 26 ianuarie 2011

Tehnici

I


M-a pus naiba să-mi dau cu părerea-mi a rea la un post despre comemorare Baticu *.
Blogul era al unui domn pe nume Blag, amic cu Mihai Vasile de la revista "România Pitorească".

Blag mi-a răspuns:


Stimate domnule Ordean,

De curiozitate, v-am citit blogul. este adevarat ca nu mi-a fost usor. am citit ultimele 30 de articole ale dumneavoastra (e un domeniu pe care recunosc, nu-l stapinesc), dar am observat ca nu aveti in total (nu per articol), mai mult de 3 comentarii. De aici inteleg ca scrieti mai mult pentru dumneavoastra, ceea ce nu e rau deloc, va mai exersati stilul. sa stiti ca daca va ginditi sa compensati aceasta lipsa de interactivitate de pe propriul dumneavoastra blog fiind foarte activ aici (pentru ca observ ca ne scrieti destul de des), noi vă încurajăm și vă privim ca un prieten, care se simte singur si doreste sa comunice cu cei din jur. de aceea va spun, continuati sa ne scrieti daca va face bine. multumim ca ne cititi



Recunosc: fac partea din partea celor mai slabi de ţîţînă, chestie observabilă prin uşurinţa inflamării.
De pildă, căzu cerul cînd dl Blag, pe numele mic Ovidiu, a afirmat că blogul subsemnatului nu e citit, în ciuda risipei de efort, motiv pentru care caut să astup lipsa scriind la alţii. Asta pe fondul singurătăţii şi, implicit, al dorinţei de comunicare cu semenii...


II


Pînă aici, totul e ok.
Am zis bogdaproste de aşa pleaşcă - şi o zică lumea c-am înnebunit, că mă bucur de o durere, fie şi dintre acelea care mai fac ceva ordine prin adîncuri.


Dar abia de acolo s-a deschis cutia Pandorei. De idei.
Pas de-i mai poate pune capacul la loc!


După cum i-am spus şi lui Ovidiu, observaţiile lui erau minunate, însă nu şi însoţite de vreo referire la postul meu iniţial. Acela care,între altele, lua peste picior modul tradiţional al unora de a trata moartea lui nea Nae Baticu, a răposaţilor mioritici în general.
La chestia aia tăcu chitic Ovidiu...


Contraatacul său fiind dur (bănuiesc a poseda ceva antrenament cu noi, ăştia mai mici şi fragili...), am bănuit că ceva îl iritase în postarea mea. Nu pare să fi găsit şi replică însă la cartofii fierbinţi din textul meu (vezi Post Script), altfel m-ar fi perpelit urgent. A rămas însă, dureroasă, iritarea. Cum nu putea sta cu ea pe suflet, a contraatacat, s-a descărcat şi el cum a găsit de cuviinţă.


M-am luminat un pic şi asupra faptului că la blogul meu nu e înghesuială de comentarii. Plus ideea că sînt singuuuur şi nu am cui comunica...

Nu prea scriu precum restul lumii şi aici nu cred că e chestie că Uite-aşa! - pe acest drum ţin eu să ies neapărat în relief. Pur şi simplu, pe de o parte, gîndesc diferit; pe de alta dintr-un cuvînt, o propoziţie se întîmplă să pricep mai multe. Uneori pe-aproapele avalanşei.
Bineînţeles că nu plouă cu ascultători la aşa volum şi aşa gen de afirmaţii. Oamenii, inclusiv rarii apropiaţi, au alte treburi, au de cheltui altfel timpul şi neuronii. De aici şi omeneasca tendinţă de a-mi da cu părerea (fie şi mai acruţ uneori, dar asta e altă poveste) pe un blog sau altul - inclusiv acesta.


Legat de irascibilitatea de care sper să nu mă ruşinez vreodată în exces, aş întreba cum explică animatorii, suporterii "României Pitoreşti" precum Ovidiu Blag, că în deceniul nouă lui Niculae Baticu îi era ţinută poarta revistei închisă (iar cînd i s-a tipărit numele a fost pentru un adevărat linşaj, fără putinţă de replică, în 1985), iar acum le-a devenit adevărată zeitate.
Cum, sîntem la porţile Orientului, ou tout est pris a la legere? Unde stăm şi noi, după cum putem, în bătaia vîntului?



Ca încheiere, mărturisesc că-n sinea mă amuz grozav, ştiind să acelaşi Baticu proceda în anii ostracizării antedecembriste exact precum subsemnatul, cu mesaje poate mai acre şi nefondate decît ale mele (avea scuza frustrărilor din închisoare, inevitabil mai ample decît ale Ordeanului - asta e realitate, nu băşcălie). Nu întîmplător am fost magistru şi discipol, vreo şapte ani, mai exact pînă în 1990, după care aşchia rebelă oricum nu avea cum să fugă departe de trunchi... Ca stil şi ţinte.



PS / *

http://www.ovidiublag.ro/2011/01/niculae-baticu-treisprezece-ani-de-la-trecerea-in-nefiinta/#comment-2397

Aici, în comentarii, Mihai Vasile reia procedeul: tu scrii una, eu îţi răspund la ce îi prinde bine.
Bine îi prindea şi în primăvară şi cînd îi picau prost unele pasaje a la Ordean din... cartea lui Baticu ("Pe crestele Carpaţilor", 1984), aşa că le-a scos. Fără să pună croşete, semn că a îndepărtat ceva. A trecut doar ceva gen "Selecţiuni din...", chestie absolut insuficientă, căci lipsa pasajului dădea impresia că nea Nae îi trăsese şi el elogii lui Cristea (omagiat în acel număr de revistă)
http://picasaweb.google.com/105039784676866091971/NimicNouSubSoare#


Spuneam mai sus că în România Tout est pris... Realizez acum (dacă Poincare nu o fi avut-o deja în atenţie!) că atotstăpînitoare pare să fie convenţia Eu îţi trec cu vederea scăderile / micimile, iar tu mi le treci pe ale mele.
Şi-mi amintesc brusc de partea nepublicată, Amintirile unui aviator, de care pomeneşte Mihai Vasile cu emfază, avea pasaje unde Baticu era iritat de acelaşi gen de mici/mari potlogării pe front, cu ofiţeri şi subofiţeri nu chiar atît de sfinţi pe cît ni se bate azi toba.
Nu am scanuri la acest capitol, dar stilul nu diferă de acela din foarte înruditele Memorii de alpinist:
http://picasaweb.google.com/105039784676866091971/BaticuDeLaDoruVasilescu#

8 comentarii:

  1. Stimate domnule Ordean,
    Rog comunicati-i domnului Blog/Blag/etc. ca blogul dvs. este foarte citit, contrar aparentelor. Nu sunt multe comentarii pentru ca de multe ori e pacat sa strici bunatate de texte rotunde cu idei mici ale comentatorului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sînt onorat de comentariu, domnule Popescu.

    RăspundețiȘtergere
  3. hm!numele de ovidiu ma facu sa tresar.nu de dl.ovidiu ce intra in polemica cu mircea ci de un alt ovidiu,simen din sibiu,detinator al sitului www.ciclism.ro cum in tineretea mea,pina la alpinismul de performanta la univ.buc(antrenor dan vasilescu)am facut ciclism de performanta la unirea giurgiu,anul trecut se re-trezi microbul bicicletei in mine.cursiera,mtb,curse prin baiului si alte locuri(www.picasaweb.google.com/oldrocker1950),sunt un frecvent vizitator al sitului ciclism.ro .s-a intimplat sa ma contrez cu acest ovidiu,tot ovidiu...,am fost deranjat de aerul de superioritate afisat fara sa tina cont ca pot fi unii mai...nascuti mai devreme si nu e tocmai fair sa te contrezi cu ei,asa stiam eu ca se procedeaza cu cei mai in virsta.mi-a dat ban cind am pus pe forumul lor un link care il cam lua la bascalie.orgolios,a dat direct ban.ma rog...nu interveneam in polemica mircea-ovidiu dar numele...imi trezi amintiri.revenind la mircea,am facut citeva ture anul trecut,ne-am cunoscut intii pe net,eu 60 el 53.s-a legat o prietenie de durata bazata pe respectul unuia fata de celalalt,ne completam,si eu sunt cam orgolios si egoist,am cedat unde am considerat ca mircea are dreptate,el,cind a crezut acelasi lucru despre mine.a descris turele noastre,f.frumos pe alpinet.ro ii citesc scrierile pe blog,daca nu comentez nu inseamna ca nu citesc ce scrie.inchei exprimind regretul meu cind vad polemici,intepaturi,mistocareli mai mult sau mai putin fine intre oamenii de munte.dar...poate e buna si polemica la ceva.salutari si lui ovidiu si lui mircea.

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt de fapt doi Ovidiu.
    Unul cu nume de familie Blag, posibil să fie ardelean, eventual de la Cluj, altul, care comentează, înţeleg că este cabanierul de la Cheile Turzii.

    RăspundețiȘtergere
  5. Salutare,

    Ei, eu unul nu mi-am imaginat ca un blog trebuie sa aiba cat mai multe comentarii pentru a fi citit. Ma intreb daca un blog cu ceva mai multe comentarii este intr-adevar citit?!
    Pai, eu nu prea am comentat pe blogul lui Mircea pentru simplu motiv ca multe din subiectele abordate nu-mi sunt cunoscute sau ma depasesc si interventia mea ar fi fost pur si simplu sterila.

    Acum, Mircea nu este o persoana tocmai usor de abordat , iti trebuie ceva mai multa rabdare cu el pentru ca nu de putine ori vede lucrurile ceva mai diferit decat suntem noi obisnuiti. Da, si asta este de bine!

    Eu nu-l cunosc personal pe Mircea, insa daca tot m-am apucat sa scriu atat de mult pe blogul lui, profit de ocazie sa-i multumesc pentru toata munca depusa in promovarea istoriei alpine dela noi din tara. Si asta chiar daca uneori nu inteleg insistenta cu care doreste sa scoata in evidenta mai mult defectele precursorilor decat partile bune a acestora. Sau doar mi se pare?

    Numai bine,
    Cristi Cuturescu

    RăspundețiȘtergere
  6. "Uneori nu inteleg insistenta cu care doreste sa scoata in evidenta mai mult defectele precursorilor decat partile bune a acestora."
    Dragă Cristi.
    Probabil aşa e, cum spui tu. Ştiu motivele, le-ar şti orice priholog mediu.
    Problema este aşa:
    Se înţelege din atitudinea multora că e mai ok să le vezi cu precădere pe cele bune. De unde regula asta? Nu mai bună ar fi obiectivitatea ori o situare cît mai aproape de ea?
    Pe de altă parte, deseori eu reacţionez (fie şi vehement) la genul de perii amabile sau chiar mincinoase.
    Că veni vorba, mă gîndeam de curînd dacă alde CAR a luat vreo atitudine împotriva poveştii cu extrasul deforemant din Baticu. De ce nu m-ar mira să nu fi luat?
    PS Poate că sînt bun, cu stilul meu, în ograda scriselor româneşti de munte. Ar fi probabil mai rău fără.

    RăspundețiȘtergere
  7. Am fost tentat uneori sa comentez, atunci cand descopeream numele persoanelor la care facea referire Mircea in unele articole in alte scrieri ale sale.
    Din punctul meu de vedere, savoarea articolelor, data de modul original de a vedea lucrurile, e invers proportionala cu numarul comentariilor.
    Apreciez blogul pentru ca ma informeaza, imi da de gandit si ma regasesc de multe ori pe aceeasi lungime de unda cu autorul.
    Multumesc Mircea!
    Adrian C.

    RăspundețiȘtergere
  8. Oricum Tovarasul Blag nu publica numai ce e bine pe blogul lui.
    Incercati un comentariu negativ si vedeti. Cu un nume oarecare ca daca va cunoaste io fi rusine poate.
    El sigur scrie pt el si din cand in cand mai cheama de pe blog oameni la alergat, ca tot n-are ce face sambata in familie, chestia cu slabitul e "slaba"

    RăspundețiȘtergere