sâmbătă, 5 februarie 2011

Ticăloşie. A mé, of course...

Fără îndoială că noi, cei mici şi frustraţi, avem tendinţa de a da cu pietre în ăi Mari, de a încerca să-i coborîm măcar atîtica spre neînseamnata noastră siluetă...


Dar parcă ceva nu e în regulă nici acolo, la Ei...




Mă uit la un articol al lui Constantin Noica (reprodus în http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/marietta-sadova-legionarism-proletcultism )


„Căpitanul a visat întotdeauna să aibă în jurul său o elită ascetică. Orice mişcare spirituală se săvârşeşte printr-o elită ascetică. E un gând necruţător pentru femei? Se poate. Dar aşa e spiritul, pe culmile sale fără cruţare. Şi totuşi, femeia legionară poate îndrepta ceva din răul care o loveşte: fiind ea însăşi fără cruţare. Cu cât vor exista mai multe legionare autentice, cu atât elita ascetică a Legiunii ideale va fi mai restrânsă. (...) Dar elita legionară se pleacă în faţa cuiva. În faţa femeii legionare. Şi cum ne-o închipuim? O închipuim ca pe o Electră dârză şi fără cruţare. Că e soră, soţie ori mamă – ea slujeşte comunitatea. Prin braţul lui Oreste, ea slujeşte comunitatea. Ea nu poate lovi; e în destinul ei să nu lovească de-a dreptul. Dar poate însufleţi braţul lui Oreste sau îl poate paraliza. Să-l însufleţească. Să uite de sine şi să-l însufleţească”.



Acelaşi autor, peste ani, are preocupări savante - îndeobşte sub un acoperiş la Păltiniş.



Întreb şi eu ca un neisprăvit:
Pe care din cei doi să-l iau în serios, ca prestaţie umană?


Cum, văd lucrurile în alb şi negru?
Dar, la o adică, nici cei care mi-l propun pe C. Noica drept model nu le iau altfel!


PS
Mă iau deseori la zid pentru dorul meu de Gică Contra.
Zău că le-ar fi prins bine aşa ceva şi minţilor subţiri date gata de ideile lui Codreanu. Şi chiar de Nae Ionescu.
Eugen Ionescu pare să fi posedat acest hulit virus, dar i-a prins bine. Vezi cariera din Franţa.


Cum, sugererez că şi io să să ajung hăt departe în ale spiritualităţii?
Poate, dar mai sănătos este să te mulţumeşti cu ce ai.
Este drept că aşa ceva nu este omenesc, nu este propriu Vieţii în general.


PS
Viaţa lui Noica îmi aduce aminte de un banc, la modă în 1990, despre rusul turmentat care urinează pe zidul Kremlinului. El se opreşte abia după a treia somaţie ("Nu mai fă, Ivan!...") venită de la gardianul public.
A făcut-o nu din civism, ci pentru că nu mai avea resurse...

Oare ce-ar fi făcut acele minţi destupate dacă le dădeai şi puterea? De interne, să presupunem?
Cum, e jenant să întreb aşa ceva?
Poate.

Am eu memorie proastă ori şi Andrei I. Vîşinski fuse 'telectual?
Ca să nu mai caut alte nume.
Nua sculta şi Mengele muzică bună?

Cum zise însă şi vocea în italice de mai sus, cu stilul meu nu construieşti mai nimic.
Poate doar corijezi oleacă pe aceia care construiesc oricum. Fie şi un turn din start înclinat precum - după secole - cel de la Pisa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu