marți, 20 martie 2012

[ISTORIE ALPINISM] Eventuale puncte de plecare

Rezumat
POSIBIL SA INTERESEZE PUŢINĂ LUME, dar cred că merită notate aici.

Corespondenţă cu Marian A., unde îmi veniră nişte idei ce pot fi utile cred, ca punct de plecare.



Am onoarea!

Este clar ca Baticu and Co avea mult mai multa legatura cu CAR-ul decat Coliban + Bleahu (apropo, unde ai citit ca Bleahu a fost in CAR?)
Ceea ce vreau sa spun, este faptul ca nu neaparat cei doi au vrut ”sa fure” CAR-ul de la altii... asa cum s-a interpretat.
Nu am nici o dovada care sa sustina ceea ce spun (ca nu au vrut sa fure CAR-ul).
Doar ma uit la lucrurile practice, concrete. 
La ce a facut Coliban pro-alpinism veritabil inainte de 1989 (contra sistemului competitional, inclusiv greva!) si dupa 1989 (cand a desfiintat competitia in alpinism si a sustinut federatia ani de zile, inclusiv financiar - si nu CAR-ul desi poate acesta avea mai multa nevoie de bani in anii 90).

Tot furt era.
E ca şi cum ai vrea sa iei masina cuiva, fara a cere voie, pentru ca pasamite ai conduce-o mai bine.
Pe de alta parte, tot subiectiv, nu cred ca alde Coliban, dupa ce vad pina azi - tragind linia - ar fi facut mare lucru. Si-ar fi atras unii, din bransha lui, dar sia colo ar fi fost inevitabile frictiuni romanesti.
Cum spuneam azi, intr-un clinci cu Dan Vasilescu, ca sa duci peste decenii oa sociatie trebuie ceva mai mult decit sa fii om al momentului.
Coliban mi se pare, de a distanta (dar e posibil sa nu ma insel), un om al momentului, care nu si-a depasit epoca. CAR are deja un spirit, nu depinde de un om.
Ma mira la Emil C. (desi vorba era de Bleahu, lui Emil i-as reprosa ca nu a vazut ceva aiurea in acel salt in alta barca) ca nu s-a implicat. O fi fost el la Federatie, dar o personalitate - necesara la ceva gen CAR - nu sta doar in barca proprie.

Varianta Baticu a dat ”legitimitate” CAR-ului actual.
Varianta Coliban poate ar fi dat ”viata” CAR-ului actual.
Dar iarasi, dupa cum spuneam, este doar o presupunere personala si nu am nici o dovada in acest sens.
Baticu i-a dat viata. Buna-rea, dar viata. Nu ma pricep la ideea de metafizica, daca m-as pricepe as broda ceva pe tema asta, pe acel ceva nevazut care cladeste fizic.

De ce te-am intrebat de anii 1945-1948.
Este interesant ca un om precum ”avocatul” Dimitriu ramane la suprafata in anii negri, ba chiar publica o carte alaturi de Cristea, in anii 60. 
Habar nu am ce apartenenta politica avea acestea.
Asta in timp ce multi altii, nu atat de burghezi precum un avocat, se duc la fund si dispar prin inchisori.

Se stiu destul de putine despre N. Dimitriu dupa razboi.


Cum am zis, preia sefia nominala a CAR (el fusese si.-n spatele unui Frim ori Steopoe), dar ajunge si sef al Federatiei de turism.
Nu stiu cum a fentat lucrurile, dar era suficient de dezinvolt si de nesperiat pentru a crea epigrame (fie si discret) la adresa temutului Stalin (vezi aceea cu ceasul de pe cladirea BNR din Bucuresti, inlocuit cu chipul lui I.V.).

Legat de Cristea, asta era la 1945-46 in cautarea unei figuri paternale, gata s-o linguseasca. Lui Nae nu-i pica prost asa ceva, asa ca ii lua apararea lui EC in problema traseului 3 Surplombe. S-au avut bine şi pentru c-or fi fost complementari, nu-şi călcau prin teritoriul celuilalt.
Cristea a avut o insusire demnă de subliniat: ii trata recunoscator pe cei care ii furnizau consideratie. Si invers, devenea fiara cu cei care il atacau / nu cadeau la compromis cu el.
Cred ca EC, dincolo de saltul proletar, simtea nevoia unui pedigree. S-a zbătut pentru aşa ceva şi în deceniul patru (cînd se dădea, fals, elev de liceu in particular) şi la vremea cînd a decis sa conlucreze cu Dimitriu pentru monografia Bucegilor.
De fapt, a intins o mina de ajutor prin 1956 si lui Ion Ionescu-Dunareanu, altminteri tip mai dificil decit Dimitriu (asta pare să se fi domolit la batrinete, ceea ce nu fu cazul lui nea Iancu D. - interesanta chestie! ).

Un cogener, Ionescu (poate a trebui sa-i scanez scrisorile privesc anii 20!), îmi spunea că Dimitriu a murit de cancer la gît, datorită fumatului. Nu mai stiu cine mi-a spus că a fost insurat, dar isi pastra cu discretie aceasta pozitie. Acel tip care mi-a spus i-a cunoscut nevasta doar la decesul lui ND.


Stiam de linkul catre Sorin Tulea.
Din fericire (sau din pacate) cei cu avioanele sunt mai bine organizati decat noi astia, cu muntele si alpinismul...

Dacă stau mai bine, asta e. Ăştia sîntem, nu văd care e problema.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu