luni, 28 mai 2012

[POLITICĂ] Uman. Cazul József Nyirö. La 2012.


Mare tărăboi că voiră fraţii unguri, aşa-zisii extremişti dintre ei, să reînhumeze cenuşa unui poet de-al lor. Ai noştri, guvernanţi, au sărit în sus. Unul acuza ieri că poetul cu pricina, József Nyiro, a fost "nazist" (sic) şi membru în parlament în timpul războiului. Cel al lui Szallasy chiar.


Pariez că nu răsfoi nimeni, dintre guvernanţii momentului, vreun material serios despre Nyiro.
Dacă o făcea, ar fi descoperit asemănări cu băieţi români ale căror nume-s amintite de străzi şi bulevarde, cum ar fi Constantin Noica şi Mircea Eliade. Care, slavă Domnului, nu despre panseluţe nu au scris în deceniul patru.
După, folosind cheia de azi a oficialităţilor dîmboviţene, "activitatea politică a lui Nyírő József din perioada 1941-1945 indică o atitudine de extremă-dreaptă, antisemită şi de colaborare cu un regim fascist".
Or, după cîte ştiu eu, şi Mircea Vulcănescu pică în ultima abatere. Şi el are stradă în Bucureşti, probabil şi în ţară, plus numele nemurit pe ziduri de şcoli etc.


[
Cum, Noica şi Eliade au ajuns apoi mari filozofi şi buni români, fie şi de la Chicago? Se poate, dar avură şi bafta de a nu muri în 1953, precum confratele ungur. Faceţi în context o mică socoteală: dacă ultimul apuca noiembrie 1956, în mod sigur acum era omagiat ca bard al libertăţii. 
I-au lipsit trei ani...
Hazul istoriei.
]

... iar Vulcănescu a murit vai de steaua lui în închisoare (chit că eu aş privi cu rezerve amănuntele decesului acestuia, cînd vin de pe buzele a diverşi pătimaşi - voitori inclusiv de canonizare)? Se poate, dar în guvernul Antonescu tot fu.
Iar dacă acesta cîştiga, să vezi ce bine îi prindea partizanatul... Ia faceţi un efort de imaginaţie şi înlocuiţi Ionel Brătianu din Primul război cu Ion Antonescu!...
Poate-s niţel rău, dar unghiurile propuse merită abordate.


Executivul Ponta sări în sus cam cum au făcut-o toate guvernele de stînga, din 90 încoace. Personal consider de neam prost chichiţa că, vaiii, nu era bun numărul pus pe cererea de înhumare depusă de a suporterii szallasyistului (epocă ce i-a succedat acela ui Horthy, după încercarea de retragere din alianţa cu germanii, în toamna lui 1944).
N-au umor urmaşii comuniştilor noştri - iar aici nu cred că exagerez, realmente în aşa faze observi cu cine ai de.a face... Şi-ţi vine dorul, pentru cînd ţi-o da voie mintea, de un studiu pentru a descoperi dedesubturile acetsi oftici pe vecinii (deseori nici ei mai breji) de la NV.
Zău că e de studiat, ce frici ne mînă în luptă în faţa ungurilor, cum o fi traversat acea mentalitate secolii. Eu aş trata cu umor lucrurile - vezi sugestia lui Argetoianu la conferinţa lui Nae Ionescu interzisă prin 1934-35 cu poliţia. 
M-aş duce acolo, aş lua parte, aş aranja un discurs frumos, conţinînd inclusiv ideea că nu eşti de acord cu aia şi aia din viaţa dispărutului. Ponta ar pute aface aşa ceva, căci e neam de mîncător de broască (precum tot politicianul), dar pas de explică apoi aşa subtilităţi suporterilor tăi din teritoriu!


Uite că am găsit ceva documentare.
Una e datorată lui Victor Roncea şi e de apreciat, chit că nu sîntem în acelaşi stal de opinii:
A doua este un editorial din ziarul mureşean "Cuvîntul liber" (titulatura arată un pic de o rămînere cam pe la 1990 a amicilor...). Am îndrăznit să comentez acolo următoarele:

N-aveţi umor. Şi nici imaginaţie. În ultimul caz, să fi meditat că, la Versailles/Trianon puteau să vină şi să spună că secuimea e teritoriu maghiar. Că acelaşi principiu al autodeterminării e valabil şi acolo.
Bineînţeles însă că nu se cuvine, ca român după certificatul de naştere, să aduc aşa vorbe în discuţie…
Zic umor pe ideea lui să pună ce-or vrea în pământul cu pricina. În asta stă problema poporului român? De-aia sîntem noi la coada Europei? De-aia avem o părere atăît de proastă de sine, încît sărim în sus, ofuscaţi şi cică jigniţi la orice rahat?
Puneţi-vă şi voi în locul ungurilor. Au avut Ardealul o mie de ani şi s-au trezit la 1918 fără. Voi cum aţi face la aşa furie? N-aţi spune destule tîmpenii, mai ales că era şi epoca?
Uf.

Bine, chestia asta cu a te pune în locul altuia nu e chiar simplă, eu însumi aş avea probleme în a sonda sufletul unor Gh. Funar ori Ion Coja... 


 
Dar tot stau şi gîndesc: chiteala asta pentru ceva de acum 80 şi ceva de ani (bineînţeles pe fondul absolvirii noastre, a românilor, de orice atrocităţi...) nu ţine şi de o neputinţă de a ne descărca furia, neputinţa, teama existenţială? Iar atunci prinde bine şi un aşa motiv de iritare? Căci tot e mai bine să te iriţi pe Traian ce i-a făcut lui Decebal - uite-aşa a venit cu un cuţit maaare, şi i-a tăiat gîtul. Ce urît! - , decît să stai cu oful în tine
Veţi zice că-s eu într-o ureche, dar ia priviţi via psihologie atitudinea cu pricina.


PS
Schimb de opinii cu dl V. Roncea:
1.   
Felicitări pentru munca ta de documentare.
Nu departe stau un Noica şi un Eliade.
E corect ca ei să aibă străzi, simpozioane, şcoli cu numele lor? Erau mult mai ponderate scrierile lor în deceniul patru?
Cum, sînt român şi ar trebui să nu spun asta în public? Să nu auză hunul?

2.      VR says:
Scrie acolo de ce nu se compara situatiile. Citeste mai bine. Noica si Eliade nu au incitat la crime si deportari ale nici unei etnii si nu au participat la epurari teroriste ca Nyiro Jozsef si garzile sale. Erau crestini, ortodocsi. Nyiro Jozsef si garzile lui ti-au ucis frati de acelasi sange cu tine si au deportat spre moarte evrei, pusi apoi tot in carca romanilor. Nu iti e putin rusine de tine cu astfel de intrebari?
3.     Mircea Ordean says:
Your comment is awaiting moderation.
Victor, mai e o problemă…
Documentele or fi ele ale Siguranţei, dar nu ştiu să i se fi dus acesteia buhul de obiectivitate.
Aştept punctul de vedere al omologului ungur din acea vreme, plus ale unui neutru.
Să nu-mi spui că nu-spatriot român de am aşa pretenţii!
4.     Mircea Ordean says:
Your comment is awaiting moderation.
Eu am înţeles că nu o fi incitat, deşi după cîte scrie un Mihail Sebastian… Dar sînt şi ele amendabile ca drept-extremiste. De ce două măsuri la acelaşi fapt?
5.     Mircea Ordean says:
Your comment is awaiting moderation.
“Nu iti e putin rusine de tine cu astfel de intrebari?”
Ruşine nu mi-e, căci am observat ce stă în spatele tentativei de a trezi în celălalt asemenea sentiment. Ce vrei, psiholog ratat…
Apoi, am pus o întrebare. De-ar fi aiurea, deşi nu cred, tot se cuvine ca celălalt să-mi răspundă calm că-ndreăzneşte a nu fi de acord cu mine. Şi bună ziua.
Care-i treaba? Mîine soarele tot de acolo va răsări.



    PS 2
    Nu pricep de ce nevoia de moderare a comentariilor - mai ales că Victor nu pare omul să se jeneze una-două de afirmaţiile opinentului.
    Eu de pildă nu o am activă pe blog , acea setare de moderaţiune. Nici nu ştiu unde e.

    Este şi o încercare la o adică, dacă vine vreunul şi te bagă şi te scoate - să vezi cum stai cu stima de sine: Ţi-o dă peste cap o înjurătură sau nouă? Te rupe la suflet vreun defect pe care ochiul versatului îl ghiceşte pemutra ta


    PS 3

    "Locul lui Nyiro Jozsef e la crematoriul istoriei nu in pamântul României", spune Lazăr Lădariu.

    O vorbă care dă bine, dar nu are treabă cu realitatea. Dă bine alor tăi, căci prea curînd nu cred că apuci să convingi neutri, cu atît mai puţini duşmani (de obicei aceeaşi fire cu a ta, dar cu semn invers). Istoria va merge cum are ea chef, chit că la un moment dat unui număr de 1, 10, cinci mii de tipi o aşa expresia a lăsat impresia că gestionează (în folos propriu) curgerea timpului.


     

      Iată şi alte materiale, unul şi unul: 










     

    Şi noi dormim soro!

    Parcă are Caragiale o schiţă despre relaţiile cu bulgarii, unde un înflăcărat de acum o sută  de ani vorbeşte cam tot pe tonul reproducerii de mai sus...


    7 comentarii:

    1. Am raspuns si eu:

      Scuze! Ideea era ca niste oameni – romani si evrei – au murit ca urmare a actiunilor acestui individ. Si e bine sa-ti aduci aminte de asta. NU acelasi lucru se poate spune despre Eliade. Dimpotriva. De aceea, comparatia, deja folosita de fostul sef al serviciilor unguresti responsabil de maghiarii din “Ungaria Mare”, in prezent presedinte al Parlamentului de la Budapesta, este deplasata. Doar daca nu vrei sa fii la fel ca el…

      Numai bine!

      RăspundețiȘtergere
    2. PS: Si felicitari pentru fotografiile din Piata Universitatii!
      Te rog sa mai pui!

      RăspundețiȘtergere
    3. Un raspuns mai complex:
      Într-un dialog cu Ștefan Popescu, Ioan Aurel Pop crede însă că orice paralelă între Nyiro Jozsef și Cioran, Eliade sau Ionescu este forțată.

      Rep : Domnule profesor, poate fi făcută o paralelă între acest caz și cel al reabilitării lui Ionesco, Cioran, Nae Ionescu, Goga, Eliade ?

      Ioan Aurel Pop : Nu cred. Decât o paralelă forțată pentru că e vorba în cazul lui Ionesco, Eliade, Cioran de oameni de cultură care au exprimat în anumite articole o anumită ideologie, pe când în cazul poetului maghiar e vorba de un angajament politic destul de grav.

      Actele lui politice au fost puse în slujba unui anumit regim de dictatură în care s-au văzut accente antisemite, accente antiromânești puternice. Eu, ca istoric, am examinat anumite documente și se vede din ele cum poetul a participat în anii 40 -41-44 la acțiuni concrete de ură rasială, de incitare la anumite acțiuni criminale care au avut urmări.

      Și antisemitismul și antiromânismul lui sunt atitudini pe care le-a consemnat istoria postbelică și paralela este forțată de ce ? Pentru că ceilalți au fost, în general, oameni fără angajamente politice - nu mă refer aici și la Goga care a făcut și politică - Eliade nu s-a implicat în acțiuni concrete, nu a fost lider de partid, n-a participat la un regim și n-a fost la putere atunci când Garda de Fier a condus țara. Deci din acest punct de vedere comparația este forțată.
      http://www.rfi.ro/articol/stiri/politica/ioan-aurel-pop-rfi-nyiro-jozsef-eliade-cioran-ionesco-o-paralela-fortata

      RăspundețiȘtergere
    4. Ar fi multe de zis aici.

      Esenţial este totuşi ca atunci cînd români cu puncte de vedere diferite ca noi schimbă idei – păi ca aici să le fie exprimarea.

      Pentru mine, dincolo de subiectivisme decurgînd din experienţa subsemnatului în epoca roşie şi ceva probleme în sine cu autoritatea, este eficienţa. Adică mi-aş dori, în nemernicia mea, un popor român mai civilizat, mai destupat şi nu neapărat inflamat. Asta şi pentru că un inflamat este foarte uşor de dus...
      Pot înţelege, totodată, şi dacă cineva NU SE POATE SCHIMBA. Pun şi asta în calcul, căci nu are rost să-l trec strada dacă nu vrea. Dar putem discuta omeneşte şi de pe trotuare diferite ALE ACELEIAŞI STRĂZI.

      RăspundețiȘtergere
    5. Domnu' Roncea, cred ca ideea ca niste oameni - romani si evrei - au murit ca urmare a actiunilor unui individ este valabila la multi romani. Care isi dorm bine mersi somnul de veci in pamantul patriei.
      Si care "au participat cu zel la actiuni concrete de ura..."
      Sau acelea nu se pun, ca era vorba de starpirea unor burghezi exploatatori?

      RăspundețiȘtergere
    6. Pleşu are pe undeva un editorial. Un careva îl lua cu "Andrei..." în sus şi-n jos, dar nu se semna.

      RăspundețiȘtergere
    7. Vrabiamihaiviteazu2 iunie 2012, 23:07

      Io nu-s de acord nici cu faptul ca i-a zis "domnu" Roncea... dar asta e parerea mea. Pentru ca dumnealui nu ajunge nici la degetul mic al unor Liiceanu, Plesu ori Patapievici.

      RăspundețiȘtergere