miercuri, 12 septembrie 2012

[MUNTE] Foarte frumoase, de-ale altora.


Cătălin Pobega urcă de curînd Creasta Prieteniei din Piatra Craiului, alături de Silvia Murgescu.
Are amabilitatea să-mi trimită apoi un RT (de pe siteul Silviei) asupra turei, grad 5A, dar înţeleg că şi al naibii de frumoasă..


 


 
 Cum pe blogul şarmantei căţărătoare nu se pomeneşte de autorul premierei, subsemnatul gîndeşte ca la încîntarea produsă de traseu să le ofer celor doi încă una: rîndurile celui care a deschis drumul.

Este vorba de Ion Coman, care îşi descrie premiera în cartea  "Am îndrăgit munţii" (nu trec anul publicării ei, dar vă asigur că dragostea de munte îi e cel puţin egală cu a celor care suim înălţimile 50 de ani mai tîrziu...).

Întîmplător, am găsit pe net o transcriere în digital a lucrării.
Cred că îi aparţine lui Gabi Roşioru, care în urmă cu un deceniu asuda aş spune eroic la transcrierea multor titluri din literatura turistică românească.

Patru pe listă.
Prin demersul de aici nu voi să mă alătur importanţei muncii lor.
Doar să deschid drum, pe această cale, şi altor cogeneri ai lui Cătălin Pobega spre rîndurile de excepţie ale lui Ion Coman.

Linkul spre text.
Cu menţiunea că descrierea premierei Crestei Prieteniei se află la pagina 50 a acelui fişier Word.
Şi că Ion Coman - nu pomeneşte esenţialul - a fost însoţit atunci de Roland Welkens, probabil şi cap de coardă (era ceva mai tînăr). Am extras această ultimă informaţie de pe net, unde probabil e reprodusă monografia lui E. Cristea, "Piatra Craiului", 1984.

Imagini, şi mai jos:


































PS
E de spus că alde coperta e inspirată de o imagine a căţărătorului austriac Fritz Kasparek, reprodusă inclusiv într-un Almanah turistic  (românesc) al epocii..

Un comentariu:

  1. AM CARTEA IN BIBLIOTECA!
    Una dintre CELE MAI DRAGI FOTOGRAFII aratate mai sus este GHIOCELUL...

    RăspundețiȘtergere