sâmbătă, 2 februarie 2013

/ UMAN / Cîtă luciditate... Despre recentă campanie "Gândul"



"Cîtă luciditate, atîta suferință"

Spune Camil Petrescu, via Ștefan Gheorghidiu.

/ Hazos... 
În timpul vieții lor, lumea trimite fără multă reținere la coș tipii precum Gheorghidiu, Eminescu... Le face statuie, îi discută la orele de limba română ori Morală DUPĂ ACEEA. 
E interesant de explorat motivele atitudinii... Lașitate? Comoditate? Plăcerea de a jongla cu păpuși ce nu mai pot replica?
/

Zău că e destulă suferință!
Să descoperi că niște tipi alături de care puteai vedea asemănător lumea (vedeți mai jos despre ce e vorba!), au de fapt alte optici...
Iar, dincolo de așa constatare, zău că nu face doi bani încîntarea unui drăcușor din mine: "Ești mai dăștept ca ei, bă!"


Urmerază o nouă vorbă de duh.
De data asta aparținînd lui Josph de Maistre:
În traducere ceva mai largă:
Cercetați dincolo de ambalajul rusului (avînd pretenții de occidentalizat, de la-locul-său) și veți găsi fondul său primitiv, de tătar.

Aveam impresia că publicația Gândul  (fie ea și falimentară în mediul tipărit) este una spălată, între primele trei ale țării. La o adică, ea chiar este acolo, pe podium. Cu materiale deștepte.
Atîta tot că - îndrăznesc să afirm - posedă și dumnealor, condeiele de la Gândul, pielea cea cu tătărism dedesubt.



Alor lui CT Popescu le-a sărit țandăra de aici.



Trec peste faptul că lucrurile-s încă vagi în grădina guvernului britenic și oricum aflăm despre ele la mîna doua, via The Guardian.
"Gândul" trece însă la contraatac. Și nu oricum, ci - semn de forță? - apelează la o agenție publicitară de forță: GMP.

Cititorii și apropiații acestora au dat curs invitației campaniei publicației. 
Iar de aici intrăm în nor,
Oamenii "Gândului" laudă acțiunea, de pildă că nu e bășcălie, ci umor din cel mai fin, iar totodată extind frumoasa vijelie la românii, adică toți.

În ce privește, eu ridic un pic sprîncenele, de pildă la:




(nu știu dacă îi aparține lui CTP, așa apare imaginea pe site)
Sau:



Cam cum funcționează tinerimea bună de la noi sau măcar partea militantă dintr-însa am văzut în martie 1990, cînd - lî veștile ceveneau dinspre Tîrgu-Mureș - am simțit instinctiv nevoia să adun mai multe date, pînă să-mi fac o idee. Inclusiv stundențimea ce avea să organizeze proxima Piață a Universității a a lunecat însă într-un naționalism ne...gânditor pe care nu i l-aș fi bănuit, după anii de politichie comunistă.
De atunci sînt prudent în ce îi privește dedesubtul pielii.

La vorba de mai sus, planurile aduse unul în preajma altuia (pentru o comoarație/butadă favorabilă) provoacă din partea observatorului neutru niște trageri de mînec. Turnul sighișorean e făcut totuși de alții, de sași. Care turn o fi mai vechi decît Big Ben-ul, dar să nu uităm că dînșii, britanicii, aveau universitate cu cel puțin un secol înainte de Bogdan I al Moldovei. 
Aici, mi se sparie gîndul cum ar arăta justificarea autorului vorbelor pe fond albastru de mai sus, la înapoierea noastră. De ce simt că n-ar fi departe de optica "României Mari"?

Oare ce inferioritate insuportabilă ne macină de sărim, și încă astfel, în sus?


Altul:

Altă afirmație care se vrea glumă........ Deja aici riscăm să scăpăm fondul din vedere... Niște tipi, neatenți ori nevoitori să fie atenți la declanșator. Și al căror scop ascuns este să dea replica englejilor care ne-au jignit.
Dincolo de asta, vorba de sus se vrea spirituală, însă e numai atît. Și noi, continentalii, circulăm pe contrasens pentru englezi. Sau japonezi. Oricum, nu e meritul nostru că ținem mîna dreaptă, va fi fost în istorie îndeajuns un ukaz (s-au limitat la ecartamentul feroviar mai larg) și la mai puțină grabă în anul 1812 (tratatul de la București, cînd doar de teama invaziei lui Napoleon trimișii lui Alexandru I au acceptat granița pe Prut), pentru ca zone întinse ale României de mai tîrziu să aibă circulație pe contrasens.



Un nou spirit. Tot gol.
Aici deja se vede acreala, mîndria că la noi e mai ieftin... Nu se spune și cît au insularii salariile. Bașca observațiile că lorzii și ai lor nu vin sub Carpați, chiar dacă e berea ieftină.
În general, nu se suflă o vorbă de ce nu ar veni, în realitate, un supus al Majestății sale la noi.

Am reprodus mai sus, alături de fotografia lui CT Popescu un alt mesaj. Nici acolo nu văd să debordeze umorul, în dauna bășcăliei. 
După opinia mea, e spirit dar de neam prost. O întarcere șmecherească din condei, din gând. Jumătate din doamnele și domnișoarele noastre nu arată precum Kate M. Scoțînd piatra din fîntînă pentru restul butadei, nu știu dacă e vorba de înfățișarea Pippei ori de vreun presupus comportament ușuratic. Și o paralelă care trimite la o inconștientă ofertă sexuală a propriilor neveste - ceea ce nu e de mirare, dacă ne obosim să acceptăm cîteva explicații psihanalitice.



Trimiterea inteligeților noștri la sora moștenitoarei tronului ascunde (poate în completarea celor afirmate în ultima frază) destulă frustrare sexuală. Dar și oftică patriotică: e greu să pui apropiatele liderilor noștri în concurs cu ale mai-marilor din Albion. 


Mă întreb totodată aici, retoric, de ne-am fi iritat dacă ne vorbeau de rău uzbecii. Sau calmucii ori - mai încoace - găgăuzii.
Care probabil (ultimii barim) chiar vor fi scriind despre transPruteni.
I-am fi tratat cu dezinteres.

Cam cum ne vor lua pe noi în seamă britanicii, acum.


Deși s-ar părea că-s un pechinez care se dă la buldog, mă uit cu multă mirare la spusele lui CT Popescu.
La căsătoria moștenitorului britanic, vorbă i-a fost (și amintește acum de ea precum un Petre Țuțea): Eu am spus încă de la nunta prinţului William cu Kate Middleton că este nunta dintre un plăvan cu chelie şi o pisi”.
Chit că și subsemnatul este un tip greu de mulțumit, tot stau și gîndesc de s-a născut - în cazul femeilor - doamna care să-l mulțumească. Eu le plac, de pildă, pe doamnele Michelle O., Camilla P. și Maria Băsescu.

În ce privește comentariile la actuala campanie-replică, nedumerirea nu mă părăsește:

"Senior editorul gândul a mărturisit care sunt mesajele sale preferate ale campaniei gândul -GMP. „Motoraşul care a reprezentat succesul campaniei este faptul că le spunem că berea noastră e mai ieftină ca apa lor. Mesajul subliminal este că aici se poate bea bere până latri ca foca, fără limite, ştim că britanicii beau. Dar nu este jignitor, este umor, nu este băşcălie”, a explicat Cristian Tudor Popescu."


Sau:

"Senior editorul gândul spune că iniţiativa gândul şi GMP Advertising a produs un „scurt-circuit” între popoare. „Guvernul britanic, în tembelismul său, îi spune poporului să se ferească de români. Iar britanicii îşi bat joc de propriul guverni”, spune Cristian Tudor Popescu. Jurnalistul se referă la faptul că, imediat după ce guvernul britanic a anunţat posibilitatea lansării unei campanii care să împiedice românii şi bulgarii să vină în ţară, cititorii au început să-şi ia peste picior ţara. „Când un britanic spune că a votat cu Tony Blair, cu David Cameron şi cu Boris Johnson, dar că încă nu a plecat din Marea Britanie pentru că nu merge transportul în comun, e clar că britanicii fac ca în Caragiale: spun lucruri care par clare la suprafaţă, dar au exact sensul opus. Şi o fac cu umor. Tot cititorii britanici i-au spus Marii Britanii nu Great Britain, ci Grey Britain, adică Marea Britanie cenuşie”, a comentat editorialistul.
Cristian Tudor Popescu a comentat şi sloganurile create de cititorii români, cu ajutorul aplicaţieigândul pe Facebook. „Reacţia cititorilor români e una de premiul Nobel: ‘To be or not to be versus Ce-i în mână nu-i minciună’. Parcă-l şi vezi pe Hamlet, faţă în faţă cu Gigi Becali. La fel de bun e şi sloganul ‚Bram Stoker e al vostru, Dracula e al nostru’, aici avem şi referinţe culturale”, a comentat jurnalistul."


Cum am mai spus, totul a plecat de o știre de gazetă, nici ea sigură de realitate. Chiar de ar fi fost, Downing Street ar fi meditat - curat brain storming - între mai multe variante de acțiune, și atît. Bineînțeles, nu se face vreun exercițiu de imaginaie cum am reacționa noi dacă pomeniții-deja-uzbeci ori bangladeshienii ne-ar veni în exces numeric, pe vreme de criză chiar. Noi facem ca dom' Goe: "Noi vrem să mergem la ei, trebuie pentru ca să ne primească!", iar aici trimiterea tradusă la Alexandru Lăpușneanu mi se pare că deține o doză de umor. Chit că nițel negru, respectiv incorect politic.



*

Extras tot din sursă:

"Spre deosebire de potenţiala campanie a britanicilor, cea lansată de gândul şi GMP Advertising este una pozitivă, care vrea să identifice, cu umor şi fără jigniri, avantajele României în faţa Marii Britanii. Printre acestea, se numără fetele mai frumoase, berea mai ieftină sau peisajul idilic, apreciat chiar şi de Prinţul Charles." (subl. M.O.)

La comentariile senior-editorului, nu se puteau vorbe de un stil mai fericit ale condeierului de rînd din redacție!...

Un motiv în plus ca să iau în serios următoarele:
"Jurnalistul spune că succesul campaniei „Why don’t you come over” constă în simplul fapt că foloseşte umorul. „Imaginaţi-vă ce reacţie ar fi avut Ministerul nostru de Externe: una patriotică, băţoasă, de genul ‘Da’ ce, dom’ne, noi n-avem ce mânca în România?’. În locul acestei reacţii, care ar fi avut un efect nul pe plan internaţional, avem o reacţie care foloseşte o armă a comunicării şi manipulării extrem de eficientă, umorul. Astfel, campania se dovedeşte copleşitoare, virală, se întinde până la Huffington Post, Channel 4 ori Associated Press”, a comentat Cristian Tudor Popescu."


Un comentariu:

  1. O fi adevarat ca masinile "noastre" nu merg pe contrasens, dar tare multi concetateni gandesc in contrasens cu mintile cat de cat inteligente. E suficient sa te uiti la unele programe de tembeliziune, sa vezi ce este aia anticivilizatie.

    RăspundețiȘtergere